Pages

Selasa, 31 Julai 2012

Ikan tongkol@ikan kayu bakar & kek makan sendiri



Assalamualaikum wbt...
Alhamdullilah sejuk jer pepagi ni ...salji air turun, jadi sejuknye lebih sikit dari pagi2 sebelum ni.

Pagi2 ni ucu tayangkan ikan tongkol atau dalam bahasa rasmi yang lain dipanggil ikan kayu...
Kalau makan nasik berlauk atau nasi dagang...ikan ni menu wajib kalau takde gulai kuning ni rasa macam  tak cukup sifat jer kan....? 

Setakat ni ucu tak pernah lagi masak gulai kuning versi pantai timur ......tapi kalau versi bakar2 orang malas mcm ucu ni selalulah.....




Bahan dan cara bakar...

Sila belah belakang ikan dan bersihkan
Make upkan dengan kuning dan garam
Kemudian bakar 
(ucu gunakan kuali yg nk masak roti canai tu jer, saiz kecik...bakar atas dapur gas)

Kalau nak senang lagi...   gunalah pemanggang ajaib dari azatie sayang...sila lah order dengan dia..garenti mengancam ikan yang dibakar. 


Cencaluk je.....budu elek, sambal belacan malas buat...



nampak pisang tanduk ni....esok ucu tayang pisang tanduk yang dah ucu korbankan tu yer...tunggu...

*********************************************
Iklan kejap ....


Selalunye asyik buatkan kek utk orang .....kali ni Pn tanah gedaung pulak nak merasa....chocolate mousse cake (anggur)



itupun ada lebihan adunan....dapat lah loyang saiz 6 inci.....


bulan sya'ban  punya projek ye....bukan bulan ramadhan....



Makan sekali hadap jer.....tak cukup pulak tu berebut anak beranak.....hahahaha....

Okey bai..bai..
Wassalam...




10 ulasan:

mama sara nur berkata...

assalam Ucu
kat sini pun sejuk je Ucu, ujan pagi2 ni
ikan kayu, kita panggil ikan kayu, sedap lama x beli ikan ni
mak selalu ikan kayu wat masak asam

QasehnyaRania berkata...

ciksu panggil ikan mamu..tak makan sebab gatal..huhu.tapi selalu goereng atau buat gulai utk husband je...;)
kek tu......wow ;)

Masya berkata...

hadoilah sabar jerlah .. dua² menu yg saya suke .. kek colat dgn ikan bakar .. terliur sy dibuatnya huhuhuhu

Sheila Shafeareen berkata...

salam sdp ikan bakar..semalam utk manu bebuka pun ila buat talapia bakar cicah air asam....

Ketuhar Panas Yatie berkata...

Salam Ucu ,
Amboi tayang ikan bakar nampak...tu guna pemanggag ajaib Atie ke? Nasib baik Ucu tayang ikan bakar , kalau ayam atau daging dah tentu nak mintak seketul.sekarang ni tengah pantang sea food, selamatlah Ucu.

SURIA AMANDA berkata...

jeles tgok org pandai buat kek..i x pandai2..dah umur 34 tahun dah..asyik fail jer...

Mamasya berkata...

Salam Ucu.betul tu kalau nasi dagang tak lengkap kalau tak da lauk ikan tongkol gulai.semlm masak juga ikan tongkol masak singgang tp tak pernah buat bakar....
re; bendi kecil tu sama rasanya dg yg besar

umiyumi berkata...

Salam Ucu,
sedapnyaa ikan bakar dgn kek tu. hee terliur la puasa2 ni. teringin mcm2 :D

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Salam Ucu.Sedapnya ikan bakar tu.

Terima kasih la promote pemanggang ajaib atie kat sini.

Cayangggg Ucu.
Klu UCU order..mmg harga sepesel atie bagi tau..:D

Amie berkata...

I pun suka makan ikan tongkol panggang Ucu, di sini memang makanan tradisi orang Bajau, makan dengan putu & sagol & kilau he he hehh tak faham apa I cakap ni ye Ucu...

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...