Pages

Rabu, 19 Disember 2012

Rezeki jgn ditolak....dan tempahan burung marah





Assalamualaikum wbt......

Kata pepatah.....
rezeki jangan ditolak,
 musuh jangan dicari,
- ini pepatah orang2 berpengalaman -

rezeki depan mata,makan sampai habis
takut nanti rezeki nanggis....
- ini pulak pepatah dari hati sanubari suci ucu.....kwang..kwang..kawang.....

Nak dijadikan cerita...
masa hujan tengah lebat di petang hari minggu lepas..ucu dapat lambaian keramat dari sweet tulip  staf kt opis depan  opis ucu....
ucu mcm biasalah..pantang dilambai..tersengeh2 pastu  menyinggahlah jawapnye (sbb masa tu nk ke surau utk solat asar)...
adalah dalam 2 org lagi yg dilambai utk joint  group ni, bila dah cukup korum,  kami dihidangkan dengan Puding Roti Durian...
apa lagi ...macam pepatah yang ucu tulis kt atas tadi tu le jawapannye...
habis..licin..siap pesan, kalau ada  lagi makanan yg husband dia tak makan, jgn lupe bawak ke opis,kami sedia tolong beresss kan..hihihi

gambor ni pun ucu kopipes jugak...

Siap kopipes lagi kt blog dia resepinye...
tapi entry hari ni ucu tepekkan dulu "penghasilan" kopipes ucu ni yer...nak tunjukan yg ucu buat, nampak gayanye macam tak terbuat lagi kot dalam 2, 3 minggu ni...sibuk sesangat..

Resepi Puding Roti Durian
Sumber : Sweet Tulip 

Bahan-bahan untuk puding roti durian :

Roti putih, susu cair 1 tin, 1 biji telur, butter, marjerin dorina, kismis & sebekas isi durian

Cara menyediakan :
1. Sapukan 8 keping roti putih dengan marjerin dorina. Kalu nak guna planta pun boleh, ST suka margerin dorina sebab rasa yang sedang2 dan hasil dari lemak sayuran.

2. Gaulkan susu cair dengan telur, kismis dan isi durian. Tak perlu gaul sehingga kembang, sekadar nak sebatikan telur dan isi durian jer.

3. Koyak2 / potong2 roti dan rendam selama 15 minit dalam adunan susu cair yang telah digaul bersama telur, kismis dan isi durian tadi. Setelah roti telah sebati dengan adunan susu tadi, kacau adunan tersebut suapay semua roti lembut dan boleh lenyek2 skit roti tu supaya macam ala-ala hancur gitu.

4. Ambil bekas membakar / loyang dan sapukan butter di bahagian dalam bagi mengelakkan puding melekat pada dinding bekas.

5. Panaskan ketuhar. Masukkan adunan tadi ke dalam bekas membakar / loyang. Bakar pada suhu 170celcius selama 35 - 40 minit.

6. Setelah masak, keluarkan dari ketuhar dan biar sebentar di luar. Setelah agak sejuk, masukkan puding roti durian ke dalam peti ais untuk di sejukkan.

7. Sedikit pesanan, lau nak bakar tu, kan ketuhar ade 2 pembakar. Agak2 dah 20 - 25 minit membakar, tukar guna pembakar bawah sahaja. 


ini ler pelengkap n perabeh puding roti durian tu......

Alhamdullilah petang tu ucu balik  rumah dengan terasa2 lagi puding dorian tu kat tekak....
terima kasih banyak2 ye ST sebab sudi memenuhkan perut kami yg memang tengah berkeroncong di petang hari tu....

***************************************************************

yang kat bawah ni pun rezeki jugak...alhamdullilah...
tempahan burung marah ...






terima kasih Pn Farah (Kg Budiman, Meru) sebab sudi merasa kek ucu...

Yang kt bawah ni pulak..
regular customer ucu ...Cikgu Mala utk putera sulung...




semoga adik danial (1 thn) dan adik nabil (10 thn) menjadi anak yg soleh dunia n akhirat...

okey ucu stop dulu...
wassalam...




8 ulasan:

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

belum habis lagi musim burung marah tu kan? masih mendapat tempat dihati pelanggan.. hehe..

JaSSNaNi berkata...

ucu... puding roti tu mmg mantop lah.. meleleh mak buyong tengok ni.. mak buyong ni kalau tunjuk ape pun meleleh.. nak sokmo.. hahahahahahaha...

Mas Sani berkata...

durian kemain pames skrg..puding roti durian plak ye hehe...mesti sedap banget ni :)

Nooriah Abdullah berkata...

Ucu mmg terer lah buat semua kek tu burung marah tak marah segala, jeles tau akak tkpe rezeki Ucu tu jgn di tolak, yg boleh tolak skill tu tolak kan sikit pada akak heeee

Faridah Amran berkata...

Terima kasih Kak faridah! Nanti kite buat lagi yer.

Amie berkata...

Burung marah kembali daaa.... lama juga tak nampak burung marah!

~~zana@pb~~ berkata...

patut ler sms tak balas, sibuk sgt....kita nk jumpa dia...merajok ah!!

dapurCikWan berkata...

burung marah. hihi..comel je ;) teliti ucu buat...

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...