Pages

Isnin, 13 Ogos 2012

Sayang telur putih tu....



Assalamualaikum wbt.....

Apa kabar kawan2.....ucu doakan semua sihat2..lah ye...
Lama menyepikan diri ni bukan nye ada projek membiskut pun...cuma sibuk men'gebu'kan badan almaklumlah tak lama lagi kan raye, dalam maksud yang tersirat dan tersurat  bukan jugak menyelimkan badan ye kawan2...cuma tetiba nak rehat dari mengentry itu jer...

Cer tengok gambar kat bawah ni.....ada kena mengena@sangkut paut tak dengan biskut......


Selalunya kalau buat biskut hanya telor kuning sahaja yang digunakan kan, pastu telur putih dok biar macam tu jer....kalau rajin boleh buat masker..tapi tak kan tiap2 malam muka nak bagi ketat kan...tak kuasa u....
Disebabkan semalam ucu buat biskut tart nenas...daripada dibuang putih telor tu lebih baik lah dibuat benda yang boleh dimakan kan....dan sah2 sekejap jer dah habis .....



Resepi ni ucu ambik dari dapur cik mat DTS, yang memang melotup dalam bab masak memasak ...

Terima kasih banyak2 ye cik mat.....

Resepi Pavlova
Sumber : Cik Mat (DTS) 
Inpirasi  : ucubakery

Bahan-bahan :-


4 putih telur

3/4 cwn gula castor

1sb tepung jagung

1st cuka makan
1 st esen vanila
3/4 cwn non-dairy whipping cream, putar hingga kembang
Buah2an segar - strawbery, peach, kiwi, blueberry, anggur 



ucu buat satu adunan jer...saje merajinkan diri buatlah 6 ketul kecik2....

Cara-cara
  1. Panaskan oven pada suhu 80c, buat bulatan pada kertas minyak
  2. Kemudian terbalikkan kertas tadi dan alaskan pada loyang pembakar  (gunakan bayang bulatan tai sebagai ukuran pavlova nanti )- ketepikan.
  3. Putar putih telur hingga berbuih, guna kelajuan tinggi, masukkan gula sedikit demi sedikit hingga habis dan terus putar hingga menjadi meringue yang kental dan berkilat. 
  4. Ayak tepung jagung dan kacau rata dgn spatula
  5. Masukkan esen vanilla dan cuka makan, gaul rata
  6. Tuang atas kerta minyak tadi dan bentukkan seperti lingkaran pada kertas.
  7. Bentukkan bulat dan tinggi sedikit, tak perlu kemas2 sangat
  8. Turun suhu oven pada 130C  dan bakarlah pavlova selama 1 jam 20 minit
  9. Bila pavlova nampak pucat dan sedikit perang, matikan oven, renggangkan sedikit pintunya dan  biarkan sejuk sendiri dlm oven
  10. Bila sejuk, berhati2 alihkan pavliva tadi ke dalam pinggan
  11. Putar non diary whipping cream hingga kembang n kental (pastikan sejuk)
  12. Kemudian tuang dan ratakan atas pavlova  dan hiasalah seperti dalam gambar


yang ni baru keluar dari oven..

Saje buat macam ni sebab nanti bila nk makan..senang tak payah dipotong2 dah..tinggal ambik sorang seketul jer...




Tapi  gambar ni  bukan projek semalam... projek 3 bulan lepas punya ...projek semalam cuma buat 2 ketul jer tapi ucu lapiskan jadi seketul (pic smlm x sempat nk edit lagi) sowiiiii ye ......

Okey lah ucu stop dulu...
selamat menjalani ibadah puasa kawan-kawan...

Wassalam...





6 ulasan:

zaxx berkata...

wow.bgusnya ..selalunya mmg dilema apa nak dibuat dengan putih telur tu..heheh rupanya leh wat meringue untuk pavlova..sedap2,hehe

shafiqabdshukor berkata...

sedapnye~~

Masya berkata...

gambar lame yer.. tp buah masih freesshh.. mesti sedapkan.. ucu buat...

Bicara Kak Noor berkata...

akak pun masih ada telur putih tatau nak buat ape,habis2 digoreng je buh cili dan bawang buat pavlova pun best gak nak buat lah Ucu hee

Tanpa Nama berkata...

mudah je ye buat.selalu brpe jam tuk buat pavlova ni?

ct kamaliah berkata...

boleh try nie...ehmm..nak share yer..:D

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...