Pages

Rabu, 15 Ogos 2012

Ayam masak kurma dengan tempahan kek..



Assalamualaikum wbt.....

Sekarang dah masuk antara 10 malam terakhir Ramadhan yg diantara 10 mlm itu akan ada turunnya Lailatulqadar yang  ditunggu2 oleh semua umat Islam yg menunaikan puasa di bumi ALlah SWT ini,  yakni malam yang lebih baik dari seribu bulan. Malam yang para Malaikat turun dengan membawa keberkatan dan kebaikan kepada umat yang beribadah..dan sesiapa yang mendapat kebaikan pada malam tersebut mereka adalah golongan yang paling beruntung...amin ya rabbalalamin..

Untuk hari ni ucu tayangkan Ayam kurma yang  ucu masak pada ahad lepas, utk along bawak balik ke asrama. Biasanya kalau bulan2 lain selain ramadhan lah disuruh bawak lauk atau apa makanan masak..langsung takde respon...kekadang tu bersungguh2 lah ibunya menyediakan tapi dia angkat tupperware yg berisi tu macam bawak ikan yang belum disiang jer......alasan yg selalu digunapakai, malas nak basuh balik tupperware lah..tupperware selalu hilang lah....bawak sikit tak cukup lah...berbaulah..mcm2 lah lagi alasan....

Tapi sejak posa ni...ahad belum lagi muncul petang sabtu dah tanya.."esok ibu nak masakan ape utk abang..." apalagi ibunye pun sengeh jer lah ...



Okeylah terus pada resepi dan bahan...

Resepi Ayam Kurma 
Sumber : ucubakery

Bahan-bahan ;


  1. 1/2 ekor ayam - dibersihkan
  2. Rempah tumis - kayu manis, bunga lawang, pelaga
  3. Rempah kurma adabi - dijadikan pes (bancuh dgn sedikit air)
  4. 2@3 labu bawang besar - dikisar
  5. 5 ulas bawang putih - dikisar
  6. 2 inci halia - dikisar
  7. 1 btg serai - di titik
  8. 200ml santan - ucu guna santan  kotak je + air 2 cawan
  9. Lada hitam - lebih kurang 2 sudu besar (dikisar)
  10. 3sudu besar kelapa parut - dikisar (ini berasingan dr bahan2 kisaran diatas- tujuan utk memekatkan kuah)
  11. Karot - ucu x letak sbb x de
  12. Kentang - ucu x letak
  13. Cili hijau - ucu x letak
  14. Asam gelugor
  15. Garam



Cara-cara ;
  1. Panaskan minyak dan apabila minyak sudah panas masukkan rempah tumis hingga wangi
  2. Kemudian masukkan semua bahan2 kisar (no.2 -4)  bersama serai sehingga kekuning2an
  3. Barulah masukkan rempah kurma (yg dibancuh dgn sedikit air)
  4. Apabila sudah naik bau masukkan ayam, kelapa 
  5. Sentiasa dikacau dan bila ayam telah kecut barulah masukkan santan, garam dan kelapa yg telah dikisar tadi bersama lada hitam
  6. Apabila sudah mendidih masukkan bawang besar dibelah empat 
  7. Sekiranya sudah konfiden masak ayam tadi barulah dimatikan api dan boleh lah dihidang



Selamat mencuba ye kengkawan....resepi ni ucu dapat dari kakak ucu yg ada restoran kt Felcra Changkat Lada....



Sekarang kita tonton iklan pulak ye....

Tempahan sebelum posa hari tu...dari Pn Anna utk puteri tunggalnye...
Nama yang paling panjang.....FIFY ILYANA EZORA (macam nama artis...)




kek coklat mousse peach....saiz 7 inci 




Tempahan yang ni Pn Intan dari Kapar...kek masam manis





Harap2 Pn. Anna dan Pn Intan berpuashati dan tqvm....

Okey....sudah ye..ucu nk keluar kejap..nk shopping tepung/gula kek   pulak......


Wassalam..




9 ulasan:

~~zana@pb~~ berkata...

Sabo je ucu weh....anak bujang akk pun gitu ler. Kalau masakan org lain, pedas pun sodap. Selalu akk buat2 merajuk, baru dia mkn....:-)
Salam aidil fitri dari akk ye ucu, akk balik kl lps raya ke 4, taknak pelawa dtg rumah keeeeee....

Bicara Kak Noor berkata...

sedapnya kurma Ucu menggoda dan akak pun dah lapo lah tengok Ucu punya kurma tu macam nak buat je ni aduiiiiiiii sakitnya mata ni heee

kasihredha berkata...

bertuahnya along...
cantiknya kek2 tu.

MulutPayau berkata...

alahai Ucu, kalau datang 'rumah' Ucu mesti terliur dan trgoda tengok apa yg dihidangkan....

Jefry berkata...

Kuenya lucu banget..

Sari Yusa Ibrahim berkata...

alahai.. sedapnya ayam masak kurma.

Kek angry bird tu nampak happening

LAKU.COM BELANJA ONLINE GROSIR ECERAN berkata...

Wow.. sedap nie buat berbuka .. :d nice share..

Norzie hany berkata...

Suka tengok kek tu.Sedapnya Ucu...ayam masak kurma.

eqeen berkata...

menarik warna kek ni..bleh cuba buat :) tq

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...