Pages

Rabu, 30 Januari 2013

Taugel n tauhu goreng meletop



Assalamualaikum wbt..

ucu harap kawan2 semua sihat2 lah yer....

Hari ini ucu hidangkan taugel n tauhu goreng pedas. Kalau orang kampung punya ayat..taugel tumis jer..
Kalau masa kecik2 arwah mak masak taugel...rasa macam tersekat kat kerongkong jer nak telan benda alah ni, (nampak sangat tak suke ) tapi bila sendiri dah jadi mak...mak aiiii fening kepala nak pikir lauk pauk sayur mayur utk rakyat kt rumah ni supaya depa kenyang, yg penting depa tak ulang ayat lapar..lapar...ataupun ayat..ibu masak ape hari ni....
tension banat  oooo kalau ayat tu diulang2....
Alhamdulillah anak2 ucu semuanye suka makan sayur jadi depa tak le cerewet macam maknye....



Satu masakan yang paling simple n jimat masa, neh resepinye...

Resepi taugel dan tauhu goreng pedas meletop
Sumber : ucubakery


Bahan-bahan ;-


  1. Taugel - ikut banyak mana dan dibasuh
  2. 3 ketul tauhu - dipotong n goreng 
  3. Bawang besar - dihiris
  4. Bawang putih - dihiris
  5. Sedikit ikan bilis/udang kering
  6. Cili padi - ikut kepedasan masing2 / dihiris
  7. Cili besar - untuk aksessori jer/ dihiris
  8. 2 sudu besar - kicap seosening maggie
  9. 1 sudu besar serbuk lada putih
  10. Garam
  11. Minyak untuk menumis


Cara-cara ;


  1. Panaskan minyak dan goreng tauhu yg telah dipotong dadu - ketepikan.
  2. Masih gunakan minyak yang sama, tumis semua bahan yang dihiris bersama anak udang kering kecuali cili padi
  3. Apabila bawang telah kekuningan baru masukkan taugel/cili padi /garam/ kicap seoning/ lada putih
  4. Akhir sekali masukkan tauhu yang digoreng tadi
  5. Apabila rasa telah sekata, matikan api dah bolehlah dihidang.



dihidangkan masa panas2 pasti memang meletop dengan kepedasannya..kalau nak rasa lagi kaw kepedasan, kepanasan..makanlah dibawah terik matahari...hahahaha.


*******************************************************************************

tak sah kalau tak de iklan...


kek masam manis....ada 12 ketul semuanya tapi kt gambar cuma ada 10, yg dua lagi tu masih  kt periuk kukusan.





masa buat kek ni...kat dapur rasanye macam kt dalam sauna jer..hehehe..
walaupun berwap akhirnye semua permintaan customer dapat ucu siapkan...Alhamdullilah..


Okey bai...hari ni ucu nak jenguk dapur kawan2 yang dah lama ucu tak jenguh...tungguuuu..jangan tutup pintu lah pulak yer kengkawan...

Wassalam...











7 ulasan:

Sue @ Nenie berkata...

Salam....saya suke sangat sayur tauge goreng macam ni...Wahhhh banyaknya tempahan....moga bertambah maju jaya... ^___^

Gee® berkata...

Gee suka taugeh goreng begini mkn wif nasi panas dan ikan goreng... sedap...gerenti bertambah2 nasi

Shiela berkata...

mmg meletop taugeh goreng camni.. saya pun suka sgt..

Cendana Kasih berkata...

kat rumah kita, takde sapa yang makan togeh, kecuali si tukang masak ni..huhuhu...sedap kalau buat kerabu, tp tukang masak ni la jugak yang membedal sorang2..

Amie berkata...

apasal jadi taugel Ucu...memang dipanggil taugel ye...he he hehhh nak usik dik Ucu je ni...

Hafizah Mohamad berkata...

Salam Ucu...ni asben fiza punya peberet ni...tauge n tauhu grg...byknya dpt tempahan kek masam manis...hebatnyer Ucu...

zana fahmi berkata...

hehe...taugeh la ucu, bukan taugel...dah mcm togel pulak..haha.
ucu, kakzana takde masa nak kirim brg kat ucu ni. tunggu cikgu fahmi free atau tunggu ucu cuti kat sabah, meh ler. cari duit bnyk2 nak pergi haji ke? Amin..amin kakzana doakan.

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...