Pages

Isnin, 18 Februari 2013

Sotong Masak Tumis Hitam Manis...



ASSALAMUALAIKUM WBT....

Antara menu yang selalu ucu masak kt rumah kalau ada SOTONG...
TAPI ada fasa2 tertentu pulak ....

Fasa Pertama
tahap malas gaban - Sotong goreng tepung jer...
(sbb guna tepung ready made)

Fasa ke 2
Ada sikit2 kerajinan -sambal sotong...
(bland bawang + guna cili giling beli kt kedai)

Fasa Ke 3
Rajin lah jugak dr fasa ke2 - sotong tumis 
(hiris bawang, halia, cabut serai belakang rumah, buang tangkai cili padi)



Fasa ke 4 

Hak yg ni terlebih rajin - kerabu sotong
(semua bahan mentah dihiris nipis2...bawang/timun/serai/bunga kantan/ timun/tomato dan sotong perlu dikukus dahulu...banyak kan kerja utk fasa ke 4 ni..)


Jadi utk hari ni ucu tunjukkan...

Masakan Fasa ke 3 ...sotong tumis ajo..


Resepi Sotong Masak Tumis Hitam Manis..
Sumber : ucubakery


Bahan-bahan 

1kg - Sotong (dibersihkan)
Bawang besar - dihiris
Bawang putih - dihiris
2 inci halia - dihiris
Serai - 2 batang 
Cili Padi - ikut kepedasan masing2
Air perahan limau kasturi
Garam
Sedikit perasa

Cara-cara :
Panaskan minyak dan tumis bahan2 dihiris hingga kekuningan
Masukkan sotong, serai, cili padi 
Masukkan garam dan perasa
Apabila sotong dah lembut, itu tandanya dah masak.

** sebenarnya yg mnjadikan hitam tu...ada sorang kawan pak su kata kalau nak sedap bubuhkan sedikit dakwat hitam sotong kt masakan supaya ada rasa manis2 sikit...hasilnye macam kt atas tu ler...



Tapi bila anak2 tanye kenapa lain macam jer sotong ni...ucu pun kata lah, bubuh kicap sikit...kalau depa tahu ucu bubuh dakwat hitam tu..sah2 tak terusik lauk ni...

nanti bila2 ucu tunjukkan pulak semua fasa2 masakan sotong yg lain pulak yer...tpi harus diingat semua fasa2 yg diatas hanya hak milik ucu sorang je tau....kalau nk kipopes no problem...silalah...

ok bai..bai...

Wassalam








4 ulasan:

Gee® berkata...

Sedapnyaaa makan nasi panas panas... gerenti bertimbun timbun makannya...

Sue @ Nenie berkata...

Assalamualaikum...sesekali layan sotong kecil2 macam ni sedap gak cuma time nak menyiangnya plak akan timbul rasa sedikit malas..rasa macam banyakkkkkk je..he he he he

Kesuma Angsana berkata...

sedap ni antara feveret KA juga ni

Gita Maharani berkata...

Terimakasih banyak atas resepinya.

Pilihan Ucubakery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...